Dokładanie 10 lat temu, światło dzienne po raz pierwszy ujrzał NetStork – nasz autorski system do paszportyzacji sieci telekomunikacyjnej. Od pierwszej wersji wiele się zmieniło, powstały nowe funkcje i udogodnienia, które były odpowiedzią na potrzeby klientów. NetStork zaczął zyskiwać na popularności i szybko znalazł odbiorców również poza Polską. Przyjrzyjmy się jego historii.
NetStork, system Globemy do paszportyzacji sieci, zrodził się z potrzeby stworzenia rozwiązania przeznaczonego przede wszystkim dla małych i średnich operatorów – dopasowanego do ich skali i wymagań, a także przystępnego cenowo. Wcześniej wdrażaliśmy rozwiązania do paszportyzacji przede wszystkim u dużych operatorów. Były one jednak bardzo rozbudowane i zdecydowanie wykraczały poza potrzeby mniejszych firm.
Stopniowo rozwijaliśmy nasz system, obserwując rynek i słuchając potrzeb kolejnych klientów. Ta praca trwa cały czas – wkrótce pojawi się 12. wersja NetStorka.
Pierwsze kroki NetStorka
Przez pierwsze dwa lata, jeszcze pod roboczą nazwą Mobile Data Collector, system był używany jako narzędzie do inwentaryzacji w terenie, gdzie doskonale się sprawdził. Przełomem był moment, gdy został wdrożony jako system do inwentaryzacji sieci światłowodowej w Trójmieście, w ramach projektu Tristar.
Już pod nazwą NetStork, system trafił do szerszej grupy operatorów, gdy zaczęliśmy prezentować nasze rozwiązanie na najważniejszych konferencjach branży telekomunikacyjnej w Polsce:
- Na konferencji Metroport (Konsorcjum Metroport jest grupą współpracujących ze sobą operatorów MŚP. Około 30 członków);
- Na XII Konferencji iNET Meeting – wydarzenie biznesowe przyciągające operatorów z całej Polski;
- Na XIV Konferencji KIKE (KIKE zrzesza lokalnych operatorów telekomunikacyjnych. Skupia się na wspieraniu merytorycznym, prawnym i lobbingowym środowiska operatorów. Około 200 członków).
Z początku NetStork wdrażany był tylko w Polsce. Nasz pierwszy klient cały czas korzysta z NetStorka i kolejnych ukazujących się wersji systemu, a do tego stale dokupuje kolejne licencje dla nowych użytkowników.
NetStork szybko zyskał uznanie klientów w kraju i zagranicą i znalazł swoje miejsce na wielu rynkach – w Europie i Ameryce. Obecnie z rozwiązania korzysta pond 300 operatorów sieci w 12 krajach. Program występuje w 4 wersjach językowych: polskiej, czeskiej, rumuńskiej i angielskiej i jeśli zajdzie taka potrzeba, będą powstawać kolejne.
Jaka była historia NetStorka w wybranych krajach?
Polska
Na polskim rynku telekomunikacyjnym panuje bardzo duża konkurencja – działa na nim ponad 5000 podmiotów. Każda firma stara się więc przyciągnąć klientów jak najwyższą jakością oferowanych usług – wspiera je w tym system NetStork.
W Polsce korzysta z niego już ponad 200 firm, w większości małych i średnich operatorów obsługujących od 1000-20 000 klientów, którzy działają na sieciach światłowodowych. Tym samym pełnią kluczową rolę zwiększenia dostępności do usług internetowych najwyższej jakości na terenie całego kraju.
NetStorka z powodzeniem używają również więksi operatorzy jak ASTA-NET, Telewizja Kablowa Chopin, SAT-FILM czy Promax. Wśród użytkowników są sieci miejskie m.in. w Katowicach, Zabrzu, Sosnowcu, Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Krośnie, Rzeszowie czy Puławach.
Sektor telekomunikacyjny to rzecz jasna nie wszystko. NetStork wspiera przedsiębiorstwa przemysłowe z różnych branż, mające rozległe sieci na terenie swoich zakładów (nazwy tych klientów objęte tajemnicą handlową).
Czechy i Słowacja
Firmą, która w 2014 roku otworzyła NetStorkowi drogę na rynek czeski, była Ket-Net, która nie bała się zaufać wtedy jeszcze nowemu i nieznanemu lokalnie systemowi. Przełomem dla NetStorka w Czechach okazało się jednak podpisanie kontraktu ramowego z ISP Alliance, dzięki któremu mogliśmy dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców. Na Słowację NetStork zawitał w 2016 roku.
Dzięki przyjaznemu środowisku użytkownika, szybkiemu rozwojowi, dobremu wsparciu oraz bezproblemowemu wdrażaniu aktualizacji sprawiły, że NetStork wdarł się szturmem do tutejszego sektora ISP, zajmując istotny segment rynku i stając się jednym z bardziej popularnych systemów inwentaryzacji sieci. Używają go takie firmy jak Tlapnet, FNS, Viridium, JON, BKOM w Czechach, czy Teatro, Imafex, Kinet na Słowacji.
Dla użytkowników w Czechach stworzyliśmy, bazujące na NetStorku, oprogramowanie CBYD (Call Before You Dig). Pozwala ono operatorom sprawdzić przez przeglądarkę internetową, czy w danej lokalizacji znajduje się infrastruktura innego operatora.
Węgry
Kamieniem milowym dla NetStorka na rynku węgierskim był rok 2019, kiedy to podpisaliśmy kontrakt z firmą AccessPoint. AccessPoint zajmuje się sprzedażą m.in. kabli, szaf i złączy firmom telekomunikacyjnym. NetStork idealnie wpisał się w ich portfolio usług.
Wśród naszych klientów są tacy operatorzy jak ZNET czy Technotel. Jeśli utrzyma się zainteresowanie oprogramowaniem na rynku węgierskim, planujemy stworzyć węgierską wersję językową NetStorka.
Rumunia
Pierwsze wdrożenie NetStorka w Rumunii miało miejsce w 2016 roku, w firmie DotRO – prywatnej spółce, która postawiła sobie za cel wprowadzenie innowacji na rumuński rynek telekomunikacyjny. DotRO, działająca na terenie całego kraju, cały czas rozszerza swój zasięg i korzysta z naszych usług i kolejnych wersji NetStorka.
W Rumunii klienci użytkujący oprogramowanie NetStork to w przeważającej części spółki działające poza Bukaresztem, posiadające sieci światłowodowe, umożliwiające dostarczanie wysokiej jakości Internetu również poza największymi ośrodkami miejskimi w kraju (DotRO jest tu wyjątkiem).
Mołdawia
Mołdawski rynek telekomunikacyjny rozwija się bardzo dynamicznie, zwłaszcza w zakresie telefonii komórkowej. Kraj ma też jedno z najlepszych przewodowych połączeń internetowych na świecie.
Pierwsze wdrożenie NetStorka w Mołdawii miało miejsce w roku 2018 za pośrednictwem naszego oddziału w Bukareszcie, w firmie Moldcell. Przedsiębiorstwo jest pionierem innowacji w swoim sektorze na mołdawskim rynku. Jako pierwsze w kraju zaczęło dostarczać Internet w jakości najpierw 3G a potem 4G. Do firmy należy również ponad 30% lokalnego rynku telefonii komórkowej.
Szybkość implementacji oraz małe wymagania sprzętowe w zakresie bazy danych sprawiły, że NetStork zyskał zwolenników również wśród innych operatorów.
Włochy
2021 był rokiem premiery NetStorka we Włoszech. Tutejszy rynek telekomunikacyjny jest bardzo dobrze rozwinięty (był jednym z pierwszych w Europie, na którym wdrożono Internet 5G), a lokalne firmy cenią sobie wszelkie nowinki techniczne i innowacje. Dlatego też system bardzo szybko znalazł swoich gorących zwolenników w tym kraju. Wśród nich były między innymi takie przedsiębiorstwa jak Dodonet, Nemo, czy Icaronet.
Klienci podkreślają, że oprócz faktu, że system zapewnia jedno, spójne i wiarygodne źródło danych, w NetStorku cenią sobie najbardziej to, że pozwala wszystkim pracownikom na dostęp do schematów sieci (dlatego chętnie używają wersji NetStork WEB). W istotny sposób usprawnia to pracę na sieci w terenie, ponieważ wgląd w odpowiednie dane o niej można uzyskać z poziomu zwykłego smartfonu.
Bałkany / Region Adriatyku
Region Adriatyku jest bardzo zróżnicowany i obejmuje sześć krajów: Słowenię, Chorwację, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, Serbię i Macedonię Północną. Działają tu operatorzy różnej wielkości – od małych, lokalnych dostawców usług internetowych po operatorów Tier 2. Pierwszym krajem, w którym wdrożyliśmy NetStork na lokalnym rynku była Słowenia (w roku 2019).
NetStork to scentralizowana platforma, dzięki temu klienci mogą w niej przechowywać wszystkie dane o sieci w jednym miejscu – zarówno GPON, radiowej, jak i HFC. Cenią oni sobie również sprawność z jaką, dzięki wykorzystaniu NetStorka, rozwiązywane są wszelkie problemy z siecią, a także przeprowadzane podłączenia nowych klientów, a nawet całych sektorów miasta do ich sieci. NetStork wspiera również klientów w digitalizacji zasobów sieciowych, a tym samym w ograniczeniu ilości dokumentacji papierowej.
USA
Początek historii NetStorka w Stanach Zjednoczonych to współpraca z King Communications. Firma świadczy usługi terenowe, projektowe i inżynieryjne dla wielu operatorów sieci CATV, ILEC i ISP w USA, Kanadzie oraz na Karaibach.
Dla King Communications NetStork okazał się niezwykle przydatny nie tylko do zbierania danych w terenie, ale także do planowania sieci i inwentaryzacji projektów dla swoich klientów.
Kolumbia i Panama
Pierwszym użytkownikiem NetStorka w obu Amerykach był Planet Telecom – to wywodzący się z Kanady dostawca usług internetowych. Obecnie posiada biura również w Panamie i Kolumbii.
W obu krajach Planet Telecom dostarcza szerokopasmowy Internet bezprzewodowy, a także usługi internetowe w technologii światłowodowej GPON – we współpracy z lokalnymi operatorami telekomunikacyjnymi.
Zmiany w NetStorku na przestrzeni lat
Od momentu powstania, NetStork bardzo dynamicznie się rozwija i zmienia. Jest stale wzbogacany o nowe funkcjonalności i udoskonalany pod kątem wizualnym oraz wygody użytkowania – wszystko po to, aby praca z naszym systemem (i siecią) była łatwa i intuicyjna. Na infografice prezentujemy najważniejsze zmiany, jakie wprowadziliśmy w NetStorku od pierwszego wdrożenia.
Zaufali nam
Poznaj opinie Klientów NetStorka, którzy od lat korzystają z systemu paszportyzacji sieci Globemy:
Przekonaj się, co potrafi NetStork
Chcesz poznać możliwości NetStorka lub sprawdzić, jak może usprawnić zarządzanie siecią w Twojej firmie? Chcesz porozmawiać z ekspertem, który doradzi Ci rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!